:::ORANG-ORANG MANIS:::

Wednesday, February 11, 2009

::Status ** Ku Serba SalaH:::

Assalamualaikum n salam sejahtera...hidup ini penuh dengan ketidakpastian( uncertainty) ...aha!! Why ha? Kenapa? Aduhai...hidup...hidup..kadang2 kita tak tahu sama ada benda itu baik untuk kita atau tak. Kita main ikut suka hati kita je nak ke tak nak ke. Pe?? Ingat barang mainan ke?? Adehh...tapi,memang barang mainan pun yang aku maksudkan tadii....aha!!~

::Ku serba Salah:::

Apekah?? Apa la sizuka ni....apa yang kamu rasa gundah gulana ni..serba x kena ni...aduhai..aku suka dengar masalah orang kdg2...kekadang??? Yup la..kekadang...depends on my mood...kalau aku pun ada masalah jugak..nanti nak dengar masalah orang lagi, masalah kita lagi...nanti leh jadi biul kepala otak sampai tak tahu mana satu nak fikir..masalah kita sendiri or masalah orang...aduhai...


Umur aku kira-kira sudah menjangkau 20 an...tapi, aku sendiri tak dapat decide apa yang terbaik untuk aku. Apa yang aku buat kadang2 aku ikut kata hati, kadang2 aku ikut kata orang n kadang2 aku ikut suka aku ja..sedangkan kadang2 aku sendiri tak tahu sama ada benda itu baik atau tak untuk aku. Aku kadang2 pandai nasihat kat orang...tapi,bila time kat aku punya hal...aku sendiri tak tahu nak nasihat diri sendiri. Itu lah aku. Tak perfect. Ya. Memang. Nobody is perfect except Rasulullah S.A.W.

Kadang2 kan kita rasa benda itu buruk bagi kita, tapi orang nampak benda itu amat baik untuk kita. Aku musykil la. Yang merasai dan yang alaminya adalah kita, tapi kenapa orang lain nampak itu amat baik untuk kita sedangkan mereka-mereka itu tidak merasai apa yang dirasai oleh kita...aduhai...apekah??? Aku belum matang lagi kah...adehhh...


At the end of this entry, aku nak tanya pendapat2 korang la...

"Kalau korang ada masalah dalam hidup in personal case la, korang akan decide ikut kata hati or ikut pandangan orang sekeliling??"

Contoh permasalahan :

Andaikan kamu dilamar oleh seorang lelaki. Pada waktu itu, kamu single. Namun, sebelum ini anda sudah pernah bercinta dan putus di tengah jalan. So, bila lelaki ini muncul, anda cuba bagi peluang kepada dia. Namun, anda dapati hubungan anda dan dia hanya setakat kawan rapat. OK? Tetapi, rakan baik anda menyuruh anda menerima lelaki itu kerana rakan anda nampak bahawa lelaki itu benar2 mencintai anda.

Apakah yang akan anda lakukan??

p/s : Leave a comment if u have any opinion. Kalau ada yang tersengih2 baca entry ini, xkisahlah. Ini blog sizuka manis...ikut suka dia la dia nak tulis apa...hahha.;p

Sekian..selamat sambung study differential equation...sok ada kuiz!!! huuuu...

48 comments:

Anonymous said...

Knp tulis cntoh prmasalahan? Mngapa x katakan shaja masalah ku... Gurau je... Pd pndangan sy, fikirkanlah sebaiknya... Oh ya... anda mengatakan anda hnya mnganggapnya hny sbgai kwn rapat shj. & itu yg mbuatkan anda berasa berat untuk mnerimanya.. Atau anda sbnarnya mnaruh persaan pd org lain? Mnyebabkan anda x dpt untk menerimanya? Krn mungkin prasaan anda sbnarnya pd org lain?

::SizuKa:: said...

To : anonymous 1

Oh tidak...perempuan itu tidak menaruh perasaan kepada org lain kerna dia xnak kecewa lagi dlm luv. so, better dia anggap lelaki e2 sbg teman rapatnya shj. Mungkin e2 lebih baik buat dirinya. Stuju??

Anonymous said...

anda berkata begitu mgkin hnya pd kata2.ttp d hati pernahkah saudari btnya sebaiknya?

::SizuKa:: said...

To : anonymous 1

EH..cup..cup!!! Anda menggambarkan seolah2 penulis mnjadi mangsa keadaan. ADehh..apekah??

Mungkin pada pendapat sy, that gurl really worried if she invoved again in luv coz dia tahu betapa sakitnya hati kalau dikecewakan oleh lelaki. Mungkin ini bukan masa yg sesuai buatnya utk menerima lelaki lain. ANda harus faham itu. Ok??

Anonymous said...

satu soalan yg sptutnya saudari jwb sblum mmbuat keputusan sma ada mnerima atau sbaliknya... tnyalah diri "perlukah aku bercinta skg?"

percayalah langkah keputusan yg akan saudari buat slps ini merupakan 1 langkah penting dlm hidup saudari...

ingatlah dunia ini hanyalah persinggahan untuk bekalan akhirat sana...

Anonymous said...

ohya sblum terlupa maafkan sy krn tidak memperkenalkan diri...

::SizuKa:: said...

To : anonymous 1

Thax 4 remind me from the last sentence..:)

::SizuKa:: said...

To : anonymous 1

Ahha!! Adalah lebih afdal anda memperkenalkan diri anda..cukuplah sekadar memberi kata laluan seandainya anda benar2 mahu merahsiakn identiti anda. Tapi, dari gerak hati sya, saya tahu anda siapa. Bulehla meletakkan kod rahsia anda in the next comment if u have. TQ. Arigato.

dinosour --- said...

ak akan ikut kata hati~~
dats the way of me lol~

wink**wink
o(^U^)o

Anonymous said...

seakan sizuka sudah marah...minta maaf, tiada niat ingin membuat sizuka marah...ini komen yg terakhir...semoga segala masalah dapat diselesaikan.....
sekian..........

::SizuKa:: said...

To : Wana

owh..ikut kata hati ekk...thax 4 ur comment!!~


To : anonymous 1

Seakan marah?? Eh..tidak lah. Buat apa sizuka marah...huhu....sizuka hanya mahu tahu pendapat kamu. ::AFTERLIFE:: ????

matacoklatbiru said...

i akan ikut kate hati i sbb kalo dgr pendapat org ni..
ade x yg saje nak lemah kan kte..
so, hanya kite je yg tau ape yg kite nak..
hehe :)

Rawiyani said...

stuju dengan ayat kita yang mengalami,bukan org lain. Jadi untuk kenali seseorang, better jangan di dengar cakap org. Neway, cinta itu fitrah manusia. Kalau sendiri rasakan cukup skdr kwn, xperlu dipaksa. kalau betul pon si dia mencintai sungguh2. Dia pasti faham.
Cinta x semestinya memiliki..


ha..kali ni tersinggah lagi..
:)

::SizuKa:: said...

To : matacoklatbiru

Sizuka setuju dgn pendapat kamu..lebih baik ikut kata hati dr dgr kata org lain..coz hanya kita tahu apa yang kita nak dalam hidup ini..kan..kan??? i prefer like that...but,sumtime i dunno what is the best decision i've to make...adehh..

To : Wan Salleh

Owh..ayat kamu benar2 bermakna...cinta x semestinya memiliki..dan dia harus faham bahwa cinta juga tidak boleh dipaksa2..jika benar dia mencintai perempuan e2..pasti dia akan turut sama bahagia melihat perempuan e2 bahagia...aadehh...(skematozoa telah membiak..)..

S.Azeem Ong said...

salam.

kalau aku. aku akn ikut kata hati berdasarkn nasihat dari org disekeliling aku.

mksudnya. aku akn buat decision setelah menganalisa pandangan org2 yg aku percayai. dan jika analisa aku memberikn 2 keputusan. apa lagi? solat istikharah la.

tapi klu stakat nk wat decision nk beli cadbury ke ferero rosche. xyah la solat istikharah. hahahaha.


p/s: mcm knal je 'org' yg dlm contoh hg tu. hehehehe

::SizuKa:: said...

To : Azeem Ong

haha..beli coklat pun susah nak decide ke?? adehh..parah kalau gitu..hhuhu...Good opinion..!!
Simple dan padat..huhuhuhu..thax!~

Anonymous said...

haha...klaka r ko nh gha...hehe
aku pn mcm taw je sapa orang nh...hehe
4 me ikut kata hatila...tp jgn abaikan pndapat orang lain...tp last decision kita sendri gak yg wat...n pas2 kita gak yg akan rasa n alami sequence strusnya...bukan orang lain kan...4 me gurl 2 knala bg pluang kat orang lain...msti gurl 2 kecewa sbb hal lpas kan...mana taw ....maybe hati gurl 2 x trbuka lagi sbb x bersedia ag...hehe
kdng2 rasa ingin mncintai tp takut dilukai...sgala yg happen msti ada hkmah...maybe ada yg lbh baik mnungu untuk gurl 2...aku tnggalkan ko ngn ayat nh..."saya terasa nak syng awak spnuh hati tp sy takut"...alamak,terjiwang la plak..hehe

::SizuKa:: said...

To : Zeida cute

huhu..."cute" harus dimentionkan...hehe...{gurau je}

aha!! ayat last 2 mmg jiwang siut...adehh..tergaru2 kepala aku mmbacanya,..haha..

tp,mmg betul ayat 2..takut dikecewakan lagi sekali..coz sakitnya hati itu bila kita dikcewakan sangat sakit..sakit...sgt2!!~

sbb 2 that gurl rs susah nak trima lelaki lain kerna dia tkut dikecewakan skali lg..even dia juga mahu mencintai org lain dan dicintai oleh org yg benar2 mencintai dirinya..setuju??

Anonymous said...

cute mstilah aku kna mention...hehe
tbe2 terjiwang plak...
dak math bukan sng nak jiwang2 nh..hehe
dikecewakan sgt sakit....
kadang2 ble kita da maafkan...
rasa sakit 2 susah nak luper..
tp kadang2 rasa geram nape kita still mgharap dkat orang yg lukai hati kite...hehe

::SizuKa:: said...

To : Zeida Cute

Adeh!! mmg2..knp mcm 2 ha?? Kita masih mengharap kepada org yg pernah sakitkan hati kita dulu, n kita pulak x dpt trima org lain dlm hidup kita hnya coz takut dikecewakan...waduh...soal hati dan perasaan ni..mmg sukar dijawab..yg penting bg aku..doa la yg terbaik...InsyaAllah..Allah Maha Penyayang..Dia tahu apa yg terbaik utk kita..kan,,,kan,,??

gloomy said...

salam... pada pendapat saya kan sizuka..
mula2 kena pk dlu la.. da bersedia ke untuk mencintai dan dicintai..
kedua.. kenapa nak mencintai dan dicintai..
last cara.. wat je solat hajat dan istiharah.. semoga diberi petunjuk.. amiin.

Anonymous said...

aku stuju ngn mentari malm..hehe
susah2 tgu jela orang pinang kita...muahaha..ayat mcmla x laku sgt...hehe

Anonymous said...

byk btul respon yek..rmai tul yg nk tolong pmpuan tu..rsany la kn..pmpuan tu kna lebey pcayakn laki tu..ak sokong pe wan salleh ckp..laki tu msti kna phm..n dia pn msti nk yg tbaik jgk tuk pmpuan tu..tp rsa2 la..mmg kmfem la laki tu phm..;p
-afterlife-

::SizuKa:: said...

To : fatin
Wslm..ya..mmg kena fkir dulu pepun. Fkir pe yg kita nak. Klu x nak bercinta skrg, ignore kan sume 2...tp, sbg remaja yg normal...soal hati dan perasaan 2 msti timbul. Mmg kita rs xnak bercinta skrg, tp..hati kita nak juga merasai dicintai dan mencintai pada usia begini...waduh... i strongly agree with ur 3rd solution..ya2..e2 perlu..spy selalu diberi petunjuk olehNya..amin...:)

To : Zeida cute
Tgu org pinang kita?? Aduhai...klu ada yg nak, xpe gak kan.. klu xde 2, kena la p cari...huhu...usaha dulu..Allah dah tetapkan yg terbaik utk kita...aduh..kamu mahu tunggu org masuk pinang kamu ke?? huhu..

To : Anonymous {afterlife}
Aha..laki e2 harus fhm..hopefully dia fhm apa yg girl itu maksudkan n dia perlu tahu mungkin Allah dah tetapkan perempuan yg lebih baik utk dia..wallahualam..;)

Anonymous said...

haha...aku x ley wat knyataan berani mati nh...kang ada plak main pinang aku jer...haha

::SizuKa:: said...

To : Zeida cute

Haha..taw xpe. Aku suggest kan tunggu lepas grade nnt ok. Wat iklan besar2 depan rumah..mesti ramai yg datang pinang ko nnt...wahhaahha...~

Anonymous said...

smua tu ketetapan Allah kn..
kna bgtau leklok la kat laki tu..
ajal n jodoh d tetapkn Allah..
so jgn pning2 kan kpl..b hepi awez jek for both of them..
rsanya perempuan tu dah x serba salah dh..x perlu ssh ati lg..haha
-Afterlife-

::SizuKa:: said...

To : afterlife
Perlu ke buat entry baru..."Status : Ku tidak lagi serba salah"..haha..:P

Anonymous said...

eh..mana stu yg serba salah ni..
perempuan dlm cntoh ke,sizuka ni..
kantoi..;p
-Afterlife-

::SizuKa:: said...

To : afterlife
eh..tidak...bukan bermaksud begitu...anda sudah salah faham ni..sebenarnya, "KU" dlm status is that girl..not sizuka..adehh...huhu...;p

Anonymous said...

haha..ok sizuka..xnk ngaku..;p
pape pn hope smua pndapat yg ada kat sini ley tlg pmpuan tu n mb sizuka jgk..doa kpd Allah tuk bri kn yg terbaik..
-Afterlife-

::SizuKa:: said...

To : afterlife

Thax!~

Anonymous said...

salam...fuh panas betul topik ni haha... berbicara soal cinta... mmg jadi tajuk plg hot...

::SizuKa:: said...

To : kristal senja

Oh...mmg soal luv ni org suka berbicara kot..huhuhu...;p

Jejak Hamba said...

gna blog lain tak kuar gambar ke kat sini cik sizuka?

::SizuKa:: said...

To : KristalSenja

Maksudnya??? guna blog lain? bukan blogspot la ke?? ermm..xtahu pulak ... cuma yg taw,kalau bukan blogger mmg xkuar gmbr...hee..

Rawiyani said...

wah..soal cinta..bukan main seronok..
ahaha..xsetel2 lg ke..dasat2..

::SizuKa:: said...

To : Wan Salleh

That girl already decide what she need 2 do..nothing trouble..huhuhu...tq ;)

Anonymous said...

dah selesai ke? so that girl stay single sampai orang masuk pinang r..
sizUka...sizuKa..

::SizuKa:: said...

To : anonymous
kalau ada org nak masuk pinang dia xpe jugak kan..klu xde??? stay single smpi tua..huhuhu...

Anonymous said...

gntung banner besar2 kt traffic light keh.. bese c2 r org tampal iklan kn.. ade kot.. tapi muke2 cam noBita je laaa.. hehe.. nk?

::SizuKa:: said...

To : anonymous {nobita??}
haha..melampau nak suh tampal iklan besar2 kat trfic light....bajet mcm that gurl x dak org nak sunggo la...huhu...dasat2...npe mesti nobita?? nobita 2 dahla kuat tdo+ muka skema lak 2...huhu....ni nobita ke?? elo..???

Anonymous said...

2 dia.. bab cinta.. banyak jee komen..

Anonymous said...

kalu xde orang masuk pinang. sizuka msuk r pinang, boleh kot.
p/s: nobita semat pe. ade mesin masa plax 2.

Anonymous said...

usahlah mencari yg tlampau perfect dlm cinta.. takut kelak, jd mcm, bak kata pepatah "yg dikejar tak dpt, yg dikendung berciciran"..

pada pendapat sy, wajarlah perempuan itu (merangkap penulis tu sendiri yg xnak mengakuinya) memberi peluang dulu kt laki tu utk tunjukkan keikhlasan die.. tp, jgn terburu2 menerima cinta die. analisis dulu keadaan, kesesuaian anda dgn die, n pendapat org lain..

dlm kes ni, utamakan kata hati disupport dgn pendpat org lain. sy setuju dgn frasa 'org lain xtau ape yg kita rasa'. betul!!

saya pernah terbaca, kenkdang, kita rasa benda yg berlaku tu buruk utk kita tapi Allah je tau betapa baiknye sesuatu tu utk kita. hidup ni kena saling melengkapi, kekurangan org tu boleh di top-upkn dgn kelebihan yg ada pd diri kita. begitu juga sebaliknya. di kemudian hari, jgn lah menyesal kerana tak pilih die, dan jgnlah menyesal kerana memilih die. setiap yg blaku ade hikmah di sbaliknye~~


::poppy yg comel::
p/s: kemerepekan sy smakin terserlah sjak2 terlebih minum teh cine. abaikan. huhu

::SizuKa:: said...

To : anonymous
Ramai yang nak berikan pendapat bout ni..heee...;)

To :Doraemon
Nobita ada mesin masa ke?? dah lama sizuka x jenguk nobita...huhu...

To : Poppy yang comel
HUAaaa...panjang bebeno pendapat kamu kali ni...ya2..betul kata kamu e2...tp,minum teh cina byk2 leh menyebabkan kamu mencurah2kan idea yang bernas di sini ya...huhuhu....;p
ya...apa yang berlaku ada hikmahnya...:)

Achmad F. Ibrahim said...

Salam....

Tentang serba salah.
Saya cite berdasarkan pengalaman saye dan orang laen. Bagi setiap remaja pasti dalam satu tempoh masa, kita akan ada rasa satu persaan macam keliru. Kita akan blank tak tahu nak ambil keputusan macam mana. Kita rase macam tak tahu siapa yang betul. Kita fikir keputusan a yang terbaik tapi mak ayah suruh buat b, kawan-kawan suruh buat c, kawan baik pulak suruh buat d. Pada masa itu kita akan jadi seseorang bukan seperti diri kita sendiri. Kita akan buat sesuatu yang kita tak biasa buat. Tempoh masa ini sebenarnya kritikal. Kalau kita berjaya atasinya, kita akan jadi seseorang yang lebih baik dan kalau kita gagal, ia akan memberi kesan pada kita sampai ke tua. Pada waktu inilah setiap remaja tu akan cari identiti dia yang tersendiri.

Saya tak bleh nak cite pengalaman saye kat sni sebab tak muat. Panjang citenyer. Tapi sebelum ni saya pernak buat sesuatu yang orang lain tak penah buat. Memang luar biasa dan sampai hari nie kesan-kesan daripada peristiwa sebelum ini masih ada lagi. Malah muncul masalah2 lain tapi ia menjadikan saya seorang insan yang lebih kuat... saye ble cite personal kalau nak tau..

::SizuKa:: said...

To : FAtah
WOW!! excited pulak rasa nak taw ni...ya2...terbuka juga minda ini bila memikirkan semula ayat2 kamu e2..rasanya bila banyak masalh yg dihadapi dan dapat settle, akan menjadikan sesorang e2 lebih kuat dan tabah..mmg betul pun..

Related Posts with Thumbnails