:::ORANG-ORANG MANIS:::

Thursday, January 7, 2010

::Wahai Apek Ooii::

Salam,

Sapa suka p kedai motor? Angkat tangan! Haha. Tension betul woo tiap kali aku p kedai motor. AEA selalu buat hal. Dah nak tua. Macam tu lah gayanya. Duit aku pun laju je 'sedekah' kat apek motor. Cis. Ahha! Pagi tadi aku ke sana lagi. AEA buat hal. Again! Ni pasal pemegang tempat untuk pulas minyak tu (orang panggil apa tah?) longgar! So, ingatkan kena ketatkan skru je. Tapi, bila pergi sana, apek tu bebel lak kat aku.

"Mana u tukar ini punya barang? Baru tukar ka? Kedai mana?"

Aish. Sibuk tanya lak. At last, dia bilang suruh ganti baru. Cis. Nasib baik aku cakap takmo. Susah betul p kedai motor ni kalau sorang-sorang pompuan. Tambah-tambah pompuan macam aku. Langsung tak tau pasal motor ni. Setakat tau minyak hitam, air bateri dan isi minyak je. Isi angin pun aku suruh apek kedai tolong pam. Bukan manja, tapi tak reti. Aku banyak kali tengok orang pam kat stesen minyak, tapi tak reti gak. Silap hari bulan, bukan masuk angin. Keluar angin adalah. Haha.

Diperhatikan, sejak aku jenguk-jenguk ke kedai motor ni, ada ja muka-muka yang pelik tengok aku. Aku tau la aku pompuan, tak reti apa pasal motor. Kalau kau tengok dengan niat nak bantu aku daripada ditipu oleh apek, takpe gak. Ni kau tengok aku macam aku ni jahil gila. Ha. Geram betul rasanya. Aku buat muka macho kang, baru kau tau. Tersengih-sengih pulak dia. Uh.


Cuba teka ni mende pe? Haha.

Apek cina ni pun satu. Semua benda nak suh tukar. Mengong. Mentang-mentang aku pompuan yang macam tatau apa-apa pasal motor ni, kau nak telan duit aku bulat-bulat yea. Cis. (Tak dibenarkan.) Nasib aku bijak jugak. Hee. Sebab aku selalu cakap 'tak payah la tukar. nanti-nanti la'. Haha.

P/S : Penat bila fikir pasal AEA. Itu belum ada kereta lagi. Ouh~

12 comments:

^_s::a::s::a_^ said...

uhuk...
kerenah kenderaan bermotor...
agagaga~

nisah said...

aku lg la x tau pape pasal moto...
x d moto x yah pk...
heheehhe...

Nurul Ain said...

sye xsuke..haha..em,gambar ape tu ye..name dye mende bulat2 lubang2 kot..wuwu..

anda mmg bijak..
"belajar berkata tidak"

(^.^)

Fathi Adha said...

perkara penting yg perlu dipertahankan adalah melalui kata2..

ckp byk2 kali "nanti dlu" jika disuruh tukar... diorang niaga, memg cm tu..

Farhan Saharin said...

x silap aku
y kt gambar tu nmanye bearing..
hahaha...

rilek2..
moto kalo da lama mmg byk ragam nye..
bersabar la..

::SizuKa:: said...

sasa :

tahu takpe. plat pon AEA. ternyata sudah lama. namun banyak berjasa. hee..sebab tu kena belai jugak walaupun tak suka. agaga~

::SizuKa:: said...

Nisah :

takpe. ko kan setia dgn bus. hehe..tak yah pikir lagi bab moto. ;p

ain :

itu namanya bearing. posisi di bahagian tayar motor. kat tengah tu. function : utk memastikan tayar tak lari ketika memecut. ada paham? ni apek tu yg gtaw. tah betul ke tak pun tak tau. huhu. kita perlu bijak terutama bab2 cenggini. huhuhu~

::SizuKa:: said...

fathi adha :

ha. betul. cakap ja 'nanti-nanti'. huhu ;p

PAAn :

anda memang bijak. huhu. memang itu bearing. satu lama. satu lagi baru. huhu.

Fakhrul Islami said...

salam.
mmg kena hati2 dengan apek kat luar sana tu. ak sendiri pn slalu ja nak ditipu apek2. sgala2 nak kne tukaq. kononnya la, dah tak elok la, apa la. last2 blacklist trus kdai2 mcm tu. hahaa... gambar yang ko tunjuk tu, dalam bahasa jepun namanya jiku uke. nampak simple, tapi macam2 soklan exam bleh kluaq... huhu... apakah yang ak mengarut ni? ;p

::SizuKa:: said...

Fakhrul :

o, yake? huu. sejak motor aku buat hal, baru aku tau menda tu namanya bearing n sejak ko komen kat sni,baru aku tau namanya dlm jepun is jiku uke. hoho ;)

memang org niaga mcm tu, cari untung ja tau. tp, kat PB ada 1 kedai yg aku suka p. TONG CHAI motor. HUuhu ;p

Misz SeroJa said...

wah..
asal aku baru pasan ko ada entry ney..heee
tukar motor barula cik jiha..;p
motor lama bg aku..hee

::SizuKa:: said...

zeida :

eik, x pasan ek? hee..xpela. ko nak ke AEA ni? haha. mana boley. ni moto pusaka. banyak jasa oo walaupun selalu meragam tak tentu hala. hoho~

Related Posts with Thumbnails